Współczesne auta naszpikowane są układami elektronicznymi, oznaczonymi po prostu skrótami. Od ich ilości przeciętnemu kierowcy może zakręcić się w głowie. Warto jednak wiedzieć, w co tak naprawdę wyposażone jest kupowane auto i za co (przy jego zakupie) płacimy. Poniżej zestawienie najczęściej spotykanych oznaczeń:
ABS – zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania.
ACC – to aktywna kontrola prędkości i odstępu od poprzedzającego pojazdu. Pozwala dostosować odpowiednią szybkość, by zachować bezpieczną odległość. Gdy jest to konieczne, system może zahamować auto.
AFS – adaptacyjny system przednich świateł. Steruje on światłami mijania dostosowując ich wiązkę do warunków ruchu.
AASR – system kontroli trakcji. Nie dopuszcza do tzw. buksowania. W chwili gdy rozpoznany zostanie poślizg któregoś z kół, zmniejszana jest jego prędkość.
FL – system doświetlania zakrętów przez przednie reflektory.
BAS – działanie układu hamulcowego.
DPF lub FAP – filtr cząstek stałych, montowany w układach wydechowych nowoczesnych silników wysokoprężnych. Oczyszcza gazy spalinowe z cząstek sadzy.
DTI – jednostka wysokoprężna znana z aut Opla.
EBD – elektroniczny rozdział sił hamowania (przednich, tylnych, prawych i lewych kół).
EBS – elektroniczny system hamulcowy.
ESP/ESC – elektroniczny system stabilizacji toru jazdy auta (zapobiega także poślizgom bocznym oraz zabezpiecza przed utratą sterowności). W chwili gdy czujniki wykryją poślizg samochodu – np. po wejściu w zakręt – układ przyhamowuje koła (jedno lub kilka), by pojazd wrócił na swój tor jazdy.
GT – czyli gran turismo. Określa się tak sportowe, mocne wersje samochodów seryjnych.
HBA – hydrauliczny asystent hamowania pomagający w hamowaniu awaryjnym.
HDC – system kontroli zjazdu z pochyłości. Ogranicza prędkość do zadanej szybkości.
HDI – wysokociśnieniowy system zasilania silnika wysokoprężnego z wtryskiem bezpośrednim. Określa się też tak jednostki napędowe np marce w Peugeot
ISOFIX – system mocowania fotelików dziecięcych na siedzeniach samochodu.