O 15 % wzrosła podstawowa kara za brak ubezpieczenia OC. Z czego wynika podwyżka?
Samochody bez ważnej polisy komunikacyjnej OC zgodnie z prawem, nie mają prawa jeździć po polskich drogach. Właściciele pojazdów mechanicznych w Polsce mają obowiązek wykupić ubezpieczenie OC najpóźniej w dniu rejestracji auta, ciągnika, autobusu, motocykla, motoroweru, itp. Wysokość kar za brak tego ubezpieczenia ustalana jest proporcjonalnie do wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę. W roku 2020 kształtuje się ona następująco:
Brak ochrony do 3 dni |
Brak ochrony 4-14 dni |
Brak ochrony powyżej 14 dni |
|||||
Samochody osobowe
Samochody ciężarowe Pozostałe pojazdy |
1040 zł 1560 zł 170 zł |
2600 zł 3900 zł 430 zł |
5200 zł 7800 zł 870 zł |
Ale to nie jedyne sankcje.
Spowodowanie wypadku samochodem bez ważnego OC pociąga za sobą jeszcze większe konsekwencje finansowe. Zarówno właściciel takiego auta jak i sprawca wypadku muszą solidarnie zwrócić UFG odszkodowanie, które Fundusz wypłaci ofiarom takiego zdarzenia. UFG jest coraz bardziej skuteczny w wykrywaniu pojazdów nieubezpieczonych. W większości przypadków (ponad 75%) odbywa się to dzięki informacjom z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych i Centralnej Ewidencji Pojazdów. Baza przeszukiwana jest przez specjalne algorytmy wykrywające przerwy w ochronie ubezpieczeniowej, jak również opóźnienia w zawarciu ubezpieczenia OC przy pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce.