SAMOCHODY PRZYSZŁOŚCI versus BEZPIECZEŃSTWO NA DROGACH
Unia Europejska chce bezpieczniejszych samochodów. Od maja 2022 roku wszystkie samochody silnikowe (w tym również autobusy i ciężarówki) będą obowiązkowo wyposażone w następujące elementy bezpieczeństwa:
- ISA/ ISL – inteligentne dostosowanie prędkości,
- ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon,
- system monitorujący senność i uwagę kierowcy,
- systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy,
- awaryjne sygnały stopu,
- system wykrywania obiektów podczas cofania,
- kamera – rejestratory danych na temat zdarzeń,
- system monitorowania ciśnienia w oponach.
Ponadto samochody osobowe i dostawcze będą musiały mieć zamontowane takie systemy bezpieczeństwa jak: systemy hamowania awaryjnego i system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. Nowe przepisy mają również wprowadzić zmiany w testach ogumienia i samochodów. Auta mają być dokładniej oceniane ze względu na to, jak duże zagrożenie stanowią dla pieszych w razie potrącenia. Celem unijnych regulacji jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach z naciskiem nie tylko na kierowcę i pasażerów podróżujących pojazdem, ale i niechronionych uczestników ruchu, takich jak rowerzyści i piesi.
Według KE zaproponowane przepisy pozwolą zrealizować tzw. Wizję Zero, czyli plan ograniczenia do 2050 r. niemal do zera liczby ofiar śmiertelnych oraz osób poszkodowanych w wypadkach drogowych.